Pages

Panduan Menghasilkan Foto Yang "Bokeh" Menggunakan Kamera Kompek.

Bokeh adalah sebuah perkataan dari bahasa Jepun. Ia adalah sebuah pemprosesan imej dimana subjek yang difotokan adalah jelas tetapi mempunyai latarbelakang yang kabur dan licin. Teknik ini biasanya digunakan untuk potret, fesyen dan makro. Lensa makro akan memberikan bokeh yang terbaik kerana sememangnya ia dicipta untuk pemprosesan tersebut. Tetapi, tidak semestinya anda terpaksa bergantung kepada lensa slr untuk bokeh. Teknik ini sebenarnya boleh di hasilkan menggunakan kamera kompek, kreatif kompek dan dslr yang tidak menggunakan lensa macro. 

Subjek yang saya pilih untuk penjelasan teknik bokeh ini adalah bunga orkid kerana ianya mudah untuk difotokan. Kamera kompek yang digunakan adalah Canon Powershot A3000 IS. Pastikan anda menggunakan opsyen "spot metering" pada kamera anda supaya mendapat bacaan exposure bunga yang tepat.


Foto orkid ini di ambil dari jarak yang terdekat. Anda boleh lihat di latar belakang bunga terdapat daun, rumput, tiang sehinggalah rumah jiran saya. Sekarang saya ubahkan zoom kamera  ke tahap maksima.


Sekarang latar belakang menjadi kabur dan lembut. Bunga kelihatan lebih jelas dan bersendiri dari gangguan subjek di latar belakang. Anda boleh mengkaburkan lagi latarbelakang dengan software seperti Photoshop sekiranya mahu.

No comments:

Post a Comment