Pages

Kembara Fotografi ke Air Terjun Lata Bukit Hijau, Baling, Kedah...

Antara tempat kegemaran saya adalah Rekreasi Bukit Hijau yang terletak di Baling, Kedah. Air terjun ini adalah yang terbesar di Kedah. Terdapat 5 tingkat air terjun yang dapat anda lihat dan nikmati. Kawasan ini terletak di dalam Hutan Simpan Gunung Inas. Terdapat juga haiwan seperti kera, burung dan pelbagai serangga untuk sesiapa yang meminati alam semulajadi.

Terdapat pelbagai kemudahan telah disediakan untuk pengunjung. Laluan kecil disediakan untuk membawa anda ke pelbagai tempat menyusuri sungai dan hutan. Juga terdapat kemudahan tandas, bilik salin pakaian dan surau untuk kegunaan anda.

Air terjun adalah subjek yang menarik untuk bahan fotografi kerana keindahannya dan juga cabaran untuk mengambil foto dengan teknik yang betul. 

Sekiranya anda dapat ke sana pada awal pagi selepas subuh, terdapat pelbagai haiwan yang dapat anda mengambil gambar seperti siamang merah. lotong, berjenis burung, tupai, rama-rama dan banyak lagi. Batasannya adalah hanya tenaga anda. Seeloknya anda mempunyai zoom lens dan unit flash yang mampu untuk jarak jauh. Selamat mencuba untuk semua...


Enhanced by Zemanta

No comments:

Post a Comment