Pages

Teknik "High Shutter Speed" Untuk Mengambil Foto Air Terjun Yang Kreatif..

Lokasi: Air Terjun Lata Bayu, Baling, Kedah.

Antara cara untuk mengambil foto air terjun adalah menggunakan teknik " High Shutter Speed" atau kelajuan shutter yang tinggi untuk membekukan pergerakan air di dalam imej. Jika digarapkan dengan betul, ini boleh menghasilkan imej yang dramatik dan kreatif. Foto-foto yang saya paparkan di sini  mempunyai topik keseronokan kanak-kanak bermain di dalam air terjun yang memercik turun.

Untuk menghasilkan foto seperti di atas. air terjun mestilah laju dan memercik, bukannya mengalir. Pencahayaan adalah penting. Biarlah matahari belum terik sepenuhnya, seperti awal pagi atau lewat petang. Lokasi air terjun juga perlulah mempunyai pencahayaan dari sebelah belakang. Aksesori yang diperlukan adalah:
  • Circular Polarising Filter: untuk menghilangkan kilauan di air dan batu yang basah.
  • Lensa zoom: seeloknya yang boleh zoom sehingga 200mm atau 300mm. Ini memudahkan untuk membuat komposisi dan membolehkan anda berada pada jarak yang selesa supaya barangan dan kamera tidak terkena air.

Exif data: 
  • Kamera: Canon EOS 300D
  • ISO: 100
  • Aperture: F7.1: digunakan aperture yang kecil sedikit supaya depth of field lebih lebar dimana air yang turun dan budak yang mandi di dalamnya jelas.
  • Kelajuan Shutter: 1/160 saat.: kelajuan ini cukup untuk membekukan pergerakan air di lokasi tersebut.
  • Jarak Zoom: 64mm, jarak zoom yang digunakan.

Mulakan dengan meggunakan polarising filter meghilangkan silau yang terdapat di dalam imej melalui kamera. Kemudian ambil imej cubaan untuk memastikan exposure yang betul. Sekarang anda boleh mengambil foto dan batasannya adalah kreativiti anda. Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment